Minden megvásárolt árucikk károsanyag-kibocsátással jár az előállítása, szállítása és végül – életciklusa végén – ártalmatlanítása során. A fenntartható vásárlás olyan vásárlói döntés és egyben magatartás, amely nem csupán az egyéni élelmiszerfogyasztási szokásokra, hanem a ruházati cikkek, háztartási eszközök és más termékek vásárlására is kiterjed. A fenntartható vásárlás célja a környezetvédelem, az etikus termelés és a társadalmi felelősségvállalás támogatása.
A fenntartható vásárlás legfőbb alapelve, hogy olyan termékeket részesítünk előnyben, amelyek kisebb ökológiai lábnyommal rendelkeznek. Ez magában foglalja a helyi és szezonális termékek vásárlását, a megfelelő tanúsítvánnyal ellátott áruk preferálását, de a tudatos márkaválasztást, vagy akár a műanyaghulladékok csökkentését is. Az egyéni vásárlói döntéseknek megkérdőjelezhetetlen szerepük van a fenntartható vásárlásban. A tartós és minőségi termékek előnyben részesítésével a rövid távú divatirányzatok és eldobható termékek vásárlása helyett hozzájárul a hulladékcsökkentéshez. A másodkézből vásárlás vagy a ruhacserék, használt termékek előszeretettel történő megvásárlása is fenntartható alternatívát jelent.
Mindemellett letehetjük a voksunkat olyan vállalatok/márkák mellett is, amelyek társadalmi felelősségvállalási szerepük alapján elkötelezettek a környezeti fenntarthatóság iránt. Az etikus gyártás, a környezetvédelem és az igazságos munkakörülmények mind hozzájárulnak a pozitív társadalmi változásokhoz. Az ezen elvek mentén működő vállalatok előtérbe helyezik a fenntarthatóságot, és inspirálhatnak másokat is követésükre.
A fenntartható vásárlás tehát nem csupán egy divatirányzat, hanem egy tudatos, hosszú távú életstílusváltás része, amely által a fogyasztók – közvetve ugyan, de – részt vállalhatnak a környezetvédelem és a társadalmi felelősségvállalás előmozdításában.